bibröd

Den 4 oktober 2015 invigdes bibrödslokalen högtidligt med bandklippning och demonstration av bibrödsmaskinen. Bandet klipptes av mångårige medlemmen, veteranen, Bernt Johansson.
Ett trettiotal nyfikna biodlare fick processen demonstrerat.
Bibrödet avsmakades. Om bibrödsmaken fanns det delade meningar. Någon beskrev den som ”torkade nypon”. Några talade om att ”något som är så nyttigt som medicin inte kan smaka värst gott.” Alla var dock helt övertygade om att bibröd är en utomordentligt nyttig produkt som har framtiden för sig i Sverige. Dess nytta är sedan länge känd i många andra länder, inte minst bland våra biodlarvänner i Litauen som tillhandahöll självaste bibrödsmaskinen.
Bibröd har rykte om sig att ha många goda egenskaper, till exempel stärker det immunförsvaret och ökar lust och förmåga  på det amorösa planet.

Härmed har Mariestads biodlarförening skrivit in sig i historien som första svenska producenten av bibröd med hjälp av en bibrödsmaskin!

Under invigningsfesten bjöds det på grillad korv och fantastiskt god sallad, för att inte tala om alla goda tårtor. Det som nog var mest uppskattat var blommor och lovord från ordförande Lars Nolberger till det flitiga gänget av kvinnor och män som byggde bibrödslokalen under sommaren. Ett dussin entusiastiska biodlare har vid sidan om sina vanliga sysslor med biskötsel och honungsskörd på bigården hunnit bygga en hel bod för produktion av bibröd.

Den nya bibrödslokalen består av en produktionslokal och ett förråd. I produktionslokalen finns det ett torkskåp, en frys och en bibrödsmaskin.

Produktion av bibröd går till på följande sätt:

• Bina gör bibröd av pollen och nektar.
  • Ramar med vax och bibröd slickas honungsrena av bina för att inte senare kladda i tröskan.
  • Torkade ramar fryses i några timmar för att stelna.
  • Frysta ramar med bibröd tröskas i bibrödsmaskinen. Maskinen slår sönder det frysta spröda vaxet och separerar bort detta med en fläkt medan bibrödet faller ner i en behållare för sig.
  • Bibrödet är färdigt och paketeras.

Påsar med 100 gr bibröd går att köpa i föreningslokalen.

Bibrödslokalen och utrustningen samt bibrödsmaskinen uthyres av föreningen.

En kostnad för att täcka inköp samt slitage tas ut med 100 kr/kg.
Normalt kan 0,5 -1,5 kg utvinnas per bisamhälle.

Du kan med fördel kvitta kostnaden mot bibröd då föreningen gärna köper ditt överskott. Föreningen betalar 250 kr/kg, efter avdrag för ovanstående hyra blir det 150 kr/kg som betalas ut.

För ytterligare information om vilka näringsämnen samt hälsoegenskaper bibröd ger,
läs följande skrift som beskriver både honung samt bibröd och deras egenskaper:
Biprodukter – Näringsmässiga och läkande egenskaper

Välj ändamål