Biodlingens grunder våren 2022

Grundkurs i biodling

Kostnad 1555 kr, litteraturkostnad inkluderad (ca 355kr).
Vid arbete i bigården kommer du behöva personlig skyddsutrustning, verktyg däremot används föreningens egna pga smittorisken.

I studiecirkeln lär du dig sköta ditt eget bisamhälle.
Du får lära dig grunderna i biodling, både teoretiskt och praktiskt.
Vi vänder oss till alla intresserade men särskilt dig utan förkunskaper!

Teoriträffarna är totalt 12 stycken. De följs av praktiska träffar i biodlarnas egen bigård under sommar och höst.
Du kommer också att erbjuds en gemensam resa till Biredskapsfabriken. Där får vi en visning och har även möjlighet att
skaffa material vi behöver till vårt eget bisamhälle.

Föreningens erfarna medlemmar leder utbildningen och flera medlemmar hjälper även till som mentorer när du startat upp din egen bigård. Du kan även efter utbildningens slut närhelst du har frågor och funderingar vända dig till föreningen i de frågor och funderingar du har. Föreningen kan även hjälpa till skaffa ditt första bisamhälle och har all nödvändig utrustning för honungs- och vaxhantering!

Som biodlare kommer du följa hur naturen har sin gång och hur livet i kupan är organiserat samt samspelet med växtlivet.
Utvecklingen i kupan under säsongen rundas i slutet av sommaren av med att du får njuta av en sagolikt god honung!
Ett resultat av tusentals bins samverkan och hårda arbete.

Allt vanligare blir att biodlingen även blir en hobby för hela familjen där alla kan välja ett eget specialområde som de vill fokusera på. Bjud in och anmäl även din respektive, ditt barn eller varför inte din granne och skapa en gemensam aktivitet.

Tillsammans utgör vi ett aktivt föreningsliv som blir både en social och gemytlig gemenskap såväl som något som aktivt främjar naturen och miljön.

Välkommen in i bikupan!

Biodlingens grunder våren 2022